امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 21 آبان 1402 ساعت 01:23:43
حجت الاسلام ابطحی: مسجد پایگاه مبارزه با حکومت نیست، اما ستاد تبلیغاتی حکومت هم نیست/ مساجد فعال بسیار اندک شده است

محمدعلی ابطحی فعال سیاسی گفت: بارها به مسوولین امنیتی و مسوولین عقیدتی گفته‌ام که مساجد در ایران بالاخره هر کس در مسجد حضور پیدا کند به نوعی با دین پیوند برقرار کرده است. به همین دلیل نباید مساجد را خیلی محدود کرد.

قبل از انقلاب مساجد هر کدامشان گرایش خاصی داشتند؛ آدمهای ویژه‌های در هر مسجد امامت می‌کرد. بالاخره هر کسی از اقشار متدین جامعه برای خودش یک مسجدی، پایگاهی پیدا می‌کرد که حضورش را نشان دهد. اما این یک‌دست شدن باعث شده که نه امام جماعت انگیزه فعالیت دارند نه اطرافیانشان انگیزه فعالیت دارند.

ماهنامه خیمه نوشت: در شماره پیشین این مجله به موضوع کم‌رونقی مساجد پرداختیم و با اندیشمندانی گفت‌وگو کردیم که همچون طیف گسترده‌ای از مردم بر این باور بودند که مساجد از رونق افتاده‌اند.

در ادامه این سلسله گزارش‌ها با اندیشمندانی دیگر گفت‌وگو کرده‌ایم که هم در میدان سیاست نامدار بود و هم در عرصه فرهنگ موثر بود؛ سیاست‌مردی کارکشته اما ناکام در رسیدن به برخی اهدافش: سید محمدعلی ابطحی.

در کارنامه پربار سیاسی او دین و دین‌داری نقش مهمی داشته است. اما کم‌رونقی این روزهای مساجد را این‌گونه برایم شرح داد: «دین‌داری از چند جهت باید مورد توجه قرار بگیرد در جهان معاصر.

از یک بعد، کم‌رنگ شدن دین در سطح بین‌المللی است. یک سری علوم در جامعه به وجود آمد و رشد کرد و آنها در بسیاری از حوزه‌ها جایگزین دین شدند یا لااقل نقش دین را به عهده گرفتند.

مانند روانشانسی. مثل مباحث علوم اجتماعی. اینها بسیاری از حوزه‌هایی را که تصور می‌شد کار خدا و دین باشد را پوشش دادند و وقتی جامعه دید که آن پوشش توسط آن علوم می‌تواند شکل بگیرد کمی فاصله گرفت از دین.

در همین ارتباط، فضای مجازی و انتقال واقعیت‌ها و پرسشگری جامعه در حوزه دین هم دلیل دیگری بود که در بسیاری از موارد باعث شد که به رئالیته واقعی جامعه رو بیاورند و از آنچه که دین به صورت پنهان یا معنوی ویا ماورایی ازش یاد می‌کرد، ازش فاصله بگیرند تا حدودی. این هم دلیل دوم می‌تواند باشد.

در گذشته‌های نه چندان دور البته، کمتر ادیان و یا رهبران ادیان در حوزه دینی مورد پرسش قرار می‌گرفتند اما الآن این پرسش‌ها در فضای مجازی وجود دارد و چون وجود دارد پاسخ نیاز دارد.

در بسیاری از موارد کار رهبران دینی سخت شده است که پاسخ بدهند.  و چون پاسخی ارائه نمی‌کنند یا ندارند، بسیاری از پرسشگران نجات یا راهبرد خودشان را دیگر در دین نمی‌بینند. این عوامل در سطح جهانی تأثیرگذار بوده.

عدم جذابیت کلیساها و حرف‌های تکراری و به روز نشدنشان در خیلی از موارد آن هم در این بی‌رغبتی جهانی در نسل جوان به دین تأثیرگذار بوده است.

در ادامه این نکته را یادآور شدم که حاکمیت در ایران به شکل دینی اداره می‌شود و شاید همین أمر وجه تمایز ما با سایر نقاط دنیا باشد.

از ابطحی پرسیدم که وضعیت مناسکی مانند نماز به صورت ویژه در ایران با چه آسیب‌هایی روبه‌روست؟ در پاسخ به این پرسش گفت: «در ایران مسأله شکل متفاوتی پیدا کرده؛ در ایران اصل حکومتی بودن دین نکته بسیار پراهمیتی است.

وقتی که سال‌ها پیش تبلیغ می‌کردیم که دین یعنی حکومت و حکومت یعنی دین مفهومش این است که اگر حکومت بحران پیدا کرد اگر عدم رضایت از حکومت وجود داشت همه اینها به صورت طبیعی نسبت به دین هم این اتفاقات بود. نکته دوم حضور و صدای بلند جریان‌های خرافه‌گرا در حوزه دین است.

دیدگاه‌ههای آنها مورد پذیرش متوسط جامعه حداقل قرار نمی‌گرفت. این دیدگاه‌های خرافی به عنوان دین اصیل ازش یاد شد و در بسیاری از موارد به اختلاف بین مذاهب انجامید. به دور شدن فکری جامعه از دین انجامید. به خصوص که صاحبان این حرف‌ها هم صاحبان قدرت بودند؛ در بخشی از موارد.

در بخشی از موارد هم نه، روحانیون سنتی بودند. اینها به دلیل وجود فضای مجازی صدایشان بلند شد. شاید سابق در بین یک جمع خوش‌باوری از این حرفها زد و مخاطبان را هم به بهجت و شادابی آورد اما وقتی که این صدا بلند شد و همه این صدا را شنیدند طبیعی بود که در معرض قضاوت جامعه قرار گیرد.

و این قضاوت، قضاوتی بود که انسانها را از جامعه دور می‌کرد به همین دلیل هم مناسکی که مذهبی است و سعی شده در ارتباط با مناسک مذهبی که حکومت هم در آنها مطرح شده دچار بحران جدی شده است. مساجد فعال بسیار اندک شده است. مساجد غیرفعال زیاد شده است. البته بخش دیگر مسأله به مدیریت این فضاها برمی‌گردد.

این مدیریت مساجد باید در اختیار خود مردم باشد، خود محلات باشد. متدینین و معتمدین محل باشد.

حضور یک دستگاه مدیریتی برای مساجد آن هم مدیریتی که به حکومت وصل است و مدیون حکومت است و وفا دار به حکومت است خودش دلیل بزرگی می‌تواند باشد برای عدم حضور در این محافل و مساجد.

مثلا وقتی که مسجد می‌خواهید بروید و بخش‌هایی از شعارهایتان باید شعارهای حکومت باشد یا پیش‌نماز آنجا یا نیروهای بسیج تحمیل‌هایی می‌کنند که ممکن است در زندگی روزمره مخالف آن تحمیلها نباشند اما ان تحمیلها باعث می‌شود که به امر اختیاری را خیلی مراجعه نشود.

این تسلط سیستم حاکمیتی بر مساجد به نظر من خیلی تأثیرگذار است بر کم شدن جمعیت مساجد و خود همین باعث می‌شود که یک سری  نوآوری‌ها از بین بروند.

بارها به مسوولین امنیتی و مسوولین عقیدتی گفته‌ام که مساجد در ایران بالاخره هر کس در مسجد حضور پیدا کند به نوعی با دین پیوند برقرار کرده است. به همین دلیل نباید مساجد را خیلی محدود کرد.

قبل از انقلاب مساجد هر کدامشان گرایش خاصی داشتند؛ آدمهای ویژه‌های در هر مسجد امامت می‌کرد.

بالاخره هر کسی از اقشار متدین جامعه برای خودش یک مسجدی، پایگاهی پیدا می‌کرد که حضورش را نشان دهد. اما این یک‌دست شدن باعث شده که نه امام جماعت انگیزه فعالیت دارند نه اطرافیانشان انگیزه فعالیت دارند. نه کسانی که مسوول فعالیتهای مساجد هستند مثل بسیج.

حوزه کار اینها حوزه کار مسجد است. من خیلی باور دارم که اگر همین الآن آدمهای مختلف فکری، روحانیون مختلف فکری هر کدامشان در یک مسجد نماز می‌خواندند نه از نظر امنیتی برای سیستم مشکلی پیدا می‌شد، حتی مخالفینشان و نه از نظر سیاسی به خاطر اینکه آن حرف‌هایی که در خانه‌ها زده می‌شد در مسجد زده می‌شد و مخاطبان خودشان را پیدا می‌کردند.

آدمهای نامدار صاحب فکر در حوزه‌های مختلف هر کدامشان اگر مسجدی داشتند خیلی در رشد مساجد تأثیر داشت و مسجد می‌توانست محل انتخاب نسل جوان باشد که متاسفانه نشده.

من توصیه می‌کنم که مساجد و مراکز دینی را از دو قید رها کنند؛ یکی از قید خرافه‌گرایان و دیگری از قید همه‌چیزطلبان یا حکومت‌طلبانی که فقط حکومت را در مسجد می‌بینند. البته مسجد پایگاه مبارزه با حکومت نیست اما مسجد ستاد تبلیغاتی حکومت هم نیست.»

*جماران





  تعداد بازديدها: 259


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
رخسار فریبنده
شعری کوتاه در باب حجاب "سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)"
روزنامه جمهوری اسلامی: ردپای بعضی مدیران دولتی در فساد ۳.۷ میلیارد دلاری
فایننشال تایمز: حجم ویرانی‌ غزه برابر با ویرانی شهرهای آلمان در کل جنگ جهانی دوم است
ایرانیان تا پایان آذر هم به عمره اعزام نمی‌شوند‌
حمایت وزیر خارجه انگلیس از اسرائیل و مخالفت با آتش بس در غزه
دستور رییس جمهور تاجیکستان برای توزیع رایگان شاهنامه فردوسی میان مردم
چرا مردم از خرید خودروی چینی پشیمان‌اند؟
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
چرا بی خیال و بی حس شدیم؟!
قانون ممنوعیت سوزاندن قرآن در پارلمان دانمارک تصویب شد
دکتر فرشاد مومنی: کشوری که سند استراتژی توسعه صنعتی ندارد، چطور سند آمایش تهیه کرده است؟ / در 30 سال اخیر 150میلیارد دلار بخاطر طرح های عمرانیِ بی ضابطه، پودر شد! / از اصحاب دانایی استمداد می کنیم به داد ایران برسید!
روایت رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان از ترور سریالی علمای شیعه: چگونه می‌توانند ترور کنند و هیچ کس تعقیب نشود؟!/ طالبان تقصیر را به گردن داعش می‌اندازد/ اگر در ادعای خود صادق هستند، خودشان امنیت مساجد هزاره را تأمین کنند
«افطار» ثبت جهانی شد
امارات برای مقابله با تهدیدهای یمن علیه اسرائیل به کمک تل‌آویو آمد
روز نماز جمعه در تقویم رسمی کشور ثبت شد
واکنش کنایه‌آمیز آیت‌الله ایازی به طراحی لباس عمل جراحی اسلامی: خنده‌آور است/ امام (ره) با تفکیک جنسیتی پیاده‌روها برخورد کردند
خیار هم لاکچری شد؛ رشد ۱۲۰ درصدی قیمت در یک سال!
عکس:
زیباترین گل جهان
دفاع رسایی از ماجرای تقدیر از «امیر تتلو» در سال ۹۶: فضاسازی از طرف یک جریان خاص بیشتر به دلیل دفاع این تیپ اجتماعی از انقلاب اسلامی بود
یادداشتی از:حجت الاسلام محمدرضا یوسفی شیخ‌رباط
باز هم فساد
یادداشتی از: علي باقري
امام(ره) و مشروعيت قانوني نظام سياسي

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
انتقاد مسیح مهاجری به دولت و مجلس: از مشکلات معیشت مردم خبر ندارید؟ یا خبر دارید و نمی توانید کاری کنید؟/چرا مالیات را بالا می برید؟
فرماندهان نیروی دریایی ارتش با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند
اطلاعیه بزرگداشت و تسلیت
زنده یاد آقای مهدی علیزاده به دیدار معبود شتافت
دو بیتی کشف حجاب
سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین رشید داودی
شکایتی که آخرین راه برای پیراسته کردن جایگاه نقد و نصیحت از دروغ بود
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
آیت‌الله العظمی نوری همدانی: فقر نباید در جامعه وجود داشته باشد/ دستاوردهای دولت باید در سفره مردم دیده شود/ امام راحل بر موضوع فقرزدایی و گسترش عدالت در جامعه تاکید داشتند/ مسوولان بدانند که در برابر جایگاهی که دارند باید پاسخگو باشند
روایتی از نبی مکرم اسلام (ص) به همت آقای میکائیل جواهری
دست بوسی!
به مناسبت دهم آذر سالگرد شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس و روز مجلس
الگوی ممتاز نمایندگی مجلس
بنر
تسلیت هیئت انصارالخمینی (ره) به اخوان سوگوار علیزاده
افزایش ۳ برابری درآمد کشاورزان افغان بابت کشت تریاک
وانتی هایی که میوه می فروشند مافیا دارند/وقتی شهرداری با یک وانتی برخورد می کنند عده ای از همکاران شان با قمه به ماموران حمله می کنند
منبر بزرگان (ترک غیبت )
دو بیتی "جوهر غیرت" سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
مجری: خبر ندادند برکنار شده‌ام
افت 14 درصدی اعتماد مردم به صداوسیما!
دیدار رئیس جمهور کوبا با رهبر معظم انقلاب اسلامی
امام جمعه اردبیل: دستگاه‌های نظارتی باید با تمام توان وارد شوند ریاست جمهور باید وزرای خاطی را مواخذه کند
پس از ۱۰ سال کشمکش؛‌ سرانجام یادداشت‌های جلال آل‌احمد منتشر می‌شود
در پی درگذشت آیت الله رحمت
پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی
یادداشتی از: عبدالعلی تهرانی
پیش بینی تاریخی امام خمینی(ره) درباره سرنوشت منافقین


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 10276
تعداد بازدید دیروز: 32200
بازدید کل: 61646296
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.