تاريخ انتشار: 22 آذر 1398 ساعت 23:17:19
آمار مخدوش

گفتم: آقاجون طی سال گذشته و امسال جمع ارقام چند مرکز تحت عنوان بودجه مراکز مذهبی اعلام و مثلا با بودجه تخصیص به مرکز بیماریهای خاص مورد مقایسه قرار گرفته است.
گفت: آمار سازی مخدوش متاسفانه با اهداف سیاسی و غالبا تخریبی تنظیم و منتشر می شوند، ارقام صحیحی که تعمدا و به غلط کنار هم قرار گرفته و انحراف افکار عمومی را دنبال می کنند.
گفتم: براساس جدول مذکور مراکز مذهبی بالغ بر ... تومان از بودجه ۹۹ سهم دارند که مثلا ۱۶ برابر بودجه تخصیص مرکز بیماریهای خاص است.
گفت: نکته دوم القایی اشاره غیر مستقیم به ماهیت و خارج از حیطه اختیار و نظارت دولت، بودن مراکز مذکور است که طبیعتا اشاره به تحت اختیار یا فعالیت با صدور حکم رهبری است.
گفتم: فارغ از نیت خوانی منتشر کنندگان فهرست مذکور چه اشکالی را می توان متوجه این فهرست کرد؟
گفت: مراکز مذکور از حیث وظایف محوله به چند دسته آموزش عالی ، سرگرمی - آموزش ، عمومی و تبلیغات رسمی و دینی ، اهداف برون مرزی ، اجرایی و مطالعاتی - پژوهشی قابل تقسیم است که طبیعتا از حیث شکل و ماهیت قابل جمع نیست.
گفتم: موارد مذکور چگونه دسته بندی و چه سهمی از بودجه دارند؟
گفت: در فهرست ناهمخوان و مخدوش منتشر شده صدا و سیما مجموعه ی ملی و مسئول تامین برنامه های نمایشی تا سرگرمی و آموزش عمومی تا اطلاع رسانی با بودجه ۱۷۴۵ میلیارد تومان در کنار سازمان و شورای هماهنگی تبلیغات با مسئولیت ساماندهی تبلیغات سیاسی و مذهبی با بودجه ۵۵۸ میلیارد تومان قرار دارند که به معنای مراکز مذهبی شناخته نمی شوند.
گفتم: سهم سایر مراکز مذهبی از بودجه چه توجیهی دارند؟
گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(وزارت ارشاد) ، جامعه المصطفی  (آموزش طلاب خارجی) ، مجمع جهانی اهل بیت(ساماندهی شیعیان جهان) و مجمع تقریب مذاهب(ساماندهی روابط مسلمانان) با سهم جمعی ۶۱۰ میلیارد تومان مسئولیت فعالیت در عرصه بین الملل را دارند.
*اوقاف و فرهنگستان ادب و زبان فارسی و موسسه نشر آثار امام (س) با ۱۰۹ هزار میلیارد تومان از وجه غالب اجرایی برخوردارند.

گفتم پرداخت از بودجه به مساجد توجیه پدیر است؟
گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد ، ستاد اقامه نماز و شورای سیاست گذاری ائمه جمعه ، مجموعا با بودجه ۷۸ میلیارد تومانی مسئولیت ساماندهی و کمک به برگزاری بیش از ۸۵۰ نماز جمعه سراسر کشور و همراهی با بیش از ۷۰ هزار مسجد و حسینیه کشور را عهده دار هستند ، ضمن اینکه منابع مالی مساجد کشور توسط نمازگزاران تامین و بودجه مذکور غالبا در جهت کمک به ساخت و تجهیز حداقلی مساجد مناطق محروم بکار گیری می شود.
گفتم: یعنی بودجه ۷۸ میلیارد تومانی بین مساجد کشور تقسیم نمی شود؟
گفت: به فرض غلط تقسیم بودجه ۷۸ میلیارد تومانی بین مساجد و با فرض نادیده گرفتن برپایی نماز جمعه در ۸۵۰ نقطه کشور سهم سالانه هر مسجد عدد ۱۰۰ هزار تومان برای هر سال خواهد بود.
گفتم: موضوع سهم حوزه های علمیه از بودجه عمومی کشور چه تعریف و توجیهی دارند؟
گفت: جوانان کشور مُخیّل به انتخاب تحصیل در رشته و مراکز آموزش عالی کشور هستند ، بخشی در دانشگاه های دولتی ، جمعیتی در دانشگاه آزاد و سایر موارد و بخشی نیز متمایل به تحصیل در حوزه های علمیه هستند.
*دولت براساس مسئولیت های قانونی بخش قابل توجهی از بودجه دانشگاه های پزشکی و غیر پزشکی دولتی سراسر کشور را تامین می کند کمک به دانشگاه آزاد و مراکز غیر انتفاعی و خاص نیز غالبا غیر نقدی انجام می شود .
*حوزه های علمیه سراسر کشور نیز بطور متمرکز تحت عنوان مدیریت حوزه ها مانند سایر مراکز آموزش عالی سهمی از بودجه آموزشی کشور دارند.

گفتم: با تایید حق جوانان علاقمند به تحصیل در مراکز آموزش عالی حوزوی ، مانند شاغلین به تحصیل در تمامی مراکز آموزش عالی کشور سهم پرداختی به حوزه ها چشمگیر و متفاوت نیست؟
گفت: آقاجون از بودجه ۲۱.۵ هزار میلیارد تومانی فصل آموزش عالی سهم حوزه های علمیه شامل بیش از ۴۵۰ واحد آموزشی کشور حدود ۱.۷ هزارمیلیارد تومان معادل حدود ۸٪ است که با بودجه مستقل تخصیص پژوهشی مراکز عالی به مبلغ ۵.۲ هزار میلیارد تومان از ۸٪ به ۶.۳٪  بودجه آموزش عالی کاهش خواهد داشت.

  تعداد بازديدها: 4149
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84848
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.