تاريخ انتشار: 08 آبان 1398 ساعت 21:12:38
بحران عمق استراتژیک(لبنان و عراق)

گفتم: آقاجون سعد حریری در پی ناآرامی‌های ۱۳ روز گذشته و برخلاف توصیه و خواست بیشتر شخصیت های سیاسی و مذهبی مانند سید حسن نصرالله از سمت نخست‌وزیر این کشور استعفا داد.
گفت: سعد حریری نخست‌وزیر لبنان اظهار کرد تلاش کردیم کشور را از خطرات نجات دهیم اما به بن بست رسید، خواسته من از همه لبنان حمایت از کشور است.
گفتم: عادل عبدالمهدی در پاسخ به درخواست شخصیت های سیاسی و مدهبی عراق مبنی بر استعفای از نخست وزیری اظهار کرد: به انجام مأموریت خود ادامه می­‌دهم و استعفا نخواهم داد.
گفت: عبدالمهدی تاکید کرد توافق سیاسی راه کوتاه‌تری در مقایسه با انتخابات زودهنگام است، هر سیاستمداری نباید مدعی نمایندگی مردم شود اینکه فردی یا حزبی بیاید و قدرت را قبضه و اراده‌اش را بر مردم تحمیل کند یا افراد نقاب‌دار بیایند و در دانشگاه را ببندند یا مدیر مدرسه را وادارند که دانش‌آموزان را به خیابان بریزد این رفتاری قابل مؤاخذه است.
گفتم: تفاوت برخورد متفاوت دو نخست وزیر در برابر اعتراض مردمی دو کشور لبنان و عراق چیست؟ چرا نخست وزیر لبنان برخلاف توصیه ها استعفا داد و نخست وزیر عراق بر خلاف اصرار به استعفا بر ماندن تاکید می کند؟
گفت: تجمع کنندگان در لبنان به مشکلات اقتصادی و بیکاری معترض هستند و تجمع کنندگان عراق به فساد گسترده مالی و مشکلات اقتصادی و بیکاری بسیار گسترده معترض اند، شاید تفاوت در برخورد با استعفا ریشه در گسترش فساد مالی دستگاه های مقامات و دولتی در عراق دارند.
گفتم: برخی گروه های سیاسی و رسانه ها طی روزهای گذشته تلاش کردند تا اعتراض دو کشور را علیه مداخله و نفوذ ایران و برخورد نظامی با معترضین را به گروه های شبه نظامی مانند حزب الله در لبنان و حشدالشعبی در عراق نسبت دهند.
گفت: برخی در داخل کشورمان نیز تلاش می کنند با ذوق زدگی یا از سر عصبانیت و هر دلیل دیگری اعتراض عمومی دو کشور لبنان و عراق را اعلام خاتمه عمق استراتژیک ایران تعبیر کنند که به معنای سوخت رفتن سال ها هزینه پرداختی ایران برای در اختیار داشتن عمق استراتژیک خواهد بود.
گفتم: یعنی ایران در آستانه از دست دادن مهمترین ارکان عمق استراتژیک ایجادی و در اختیار است؟
گفت: عمق استراتژیک در طول زمان و به آرامی ایجاد و گسترش می یابد و قابل برخورد در کوتاه مدت و تک عامل نیست، در عین حال با هدف گذاری سیال و اتخاذ سیاست های منعطف و موازی نیازمند است تا ضمن برخورداری از همگرایی داخلی به مدیریت اثرگذاری عوامل بیرونی برسد.
گفتم: طی دو هفته گذشته به دلیل عدم دسترسی مناسب ، کافی و با وقت به اطلاعات لازم محیطی عملا درک شرایط دو کشور دشوار و عامه مردم و حتی کارشناسان قادر به تحلیل وضعیت دو کشور نیستند.
گفت: متاسفانه دستگاه های رسمی مانند صدا و سیما یا خبرگزاری های عمومی قادر یا میل به انتشار اخبار بدون سوگیری محیطی دو کشور را ندارند همچنین بدنه کارشناسی و بسیاری از مراکز مطالعاتی کشور از تمایل یا انگیزه لازم و شاید بدون احساس مخاطره برای ورود تحلیلی به مباحث و موضوعات بسیار کلیدی مذکور برخوردار نیستند.
گفتم: یعنی مراکز مطالعاتی و بدنه کارشناسی فاقد انگیزه و احساس امنیت ورود کارشناسانه به موضوع هستند؟
گفت: آقاجون موضوعات مرتبط با عمق استراتژیک به دلایل برخورداری از ریشه و عقبه ایدئولوژیک و مرتبط با مراکز حکومتی و نظامی خواسته یا ناخواسته به مثابه خطوط قرمز تعبیر و طبیعتا کارشناسان و مراکز آزاد و علمی مطالعاتی متمایل و قادر به پرداخت و تحمل هزینه های سیاسی و امنیتی اعلام باور و نظر کارشناسی مستقل و متفاوت نیستند لذا مراکز حکومتی برای بکارگیری ظرفیت های گسترده ملی باید پیشقدم و زمینه مناسب را فراهم کنند.

  تعداد بازديدها: 4166
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=84472
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.